معادلسازی مدرک تحصیلی

در هنگام مهاجرت به کشورهای خارجی از روش های مختلف، متقاضیان مهاجرت باید مدارکی را جهت ارائه به دانشگاه ها، کارفرماها و دولت کشور مبدا با توجه به روش انتخابی خود آماده نمایند. با توجه به تفاوت نظام های آموزشی در کشورهای مختلف و آشنا نبودن بعضی از کشورها با مدارک ارائه شده در کشوری نظیر ایران و همچنین عدم اطمینان آنان به مدارک مذکور، برخی از کشورهای اروپایی، آمریکایی، استرالیایی و غیره ممکن است از متقاضیان تحصیل و یا کار در کشور خود، بالاخص نیروهای کاری ماهر و متخصص، درخواست معادلسازی مدرک تحصیلی نمایند تا بتوانند میزان تجربه علمی و مهارت های وی را سنجیده و بر اساس این اطلاعات مشخص نمایند که آیا متقاضی نیاز به گذراندن دوره های بیشتری در کشور مقصد دارد و یا خیر

در هنگام مهاجرت به کشورهای خارجی از روش های مختلف، متقاضیان مهاجرت باید مدارکی را جهت ارائه به دانشگاه ها، کارفرماها و دولت کشور مبدا با توجه به روش انتخابی خود آماده نمایند. با توجه به تفاوت نظام های آموزشی در کشورهای مختلف و آشنا نبودن بعضی از کشورها با مدارک ارائه شده در کشوری نظیر ایران و همچنین عدم اطمینان آنان به مدارک مذکور، برخی از کشورهای اروپایی، آمریکایی، استرالیایی و غیره ممکن است از متقاضیان تحصیل و یا کار در کشور خود، بالاخص نیروهای کاری ماهر و متخصص، درخواست معادلسازی مدرک تحصیلی نمایند تا بتوانند میزان تجربه علمی و مهارت های وی را سنجیده و بر اساس این اطلاعات مشخص نمایند که آیا متقاضی نیاز به گذراندن دوره های بیشتری در کشور مقصد دارد و یا خیر. لذا متقاضیان مهاجرت علاقه مند به تحصیل و یا کار در کشورهای خارجی باید مدارک تحصیلی خود را همراه با ترجمه آنان به زبان مورد نظر کشور مقصد همراه داشته باشند تا بتوانند پروسه معادلسازی مدرک تحصیلی را به انجام برسانند. لازم به ذکر است که این پروسه در کشورهای مختلف چندین ماه بطول می انجامد و در این مدت زمان شخص اجازه کار کردن در رشته و حرفه ای که در حال معادل سازی مدرک آن می باشد را ندارد. در این مقاله ما به بررسی چگونگی معادلسازی مدرک تحصیلی و شرایط و هزینه های آن می پردازیم.

 

معادلسازی مدرک تحصیلی چیست؟

همانگونه که در بخش مقدمه بیان نمودیم با توجه به عدم شناخت کافی از مدارک دانشگاهی و یا فنی حرفه ای ارائه شده توسط وزارت علوم و تحقیقات و فناوری کشورهای مختلف از جمله ایران در کشورهای دیگر، برخی از افراد جهت مهاجرت تحصیلی و کاری باید به معادل سازی مدرک تحصیلی خود بپردازند. معادلسازی مدرک تحصیلی به معنای ارزیابی تمامی مدارک و تمامی دروس و ریز نمرات به صورت تک تک جهت بررسی این مورد است که آیا مدرک موجود با استانداردهای آموزشی مورد نظر کشور مقصد همخوانی دارد، آیا لازم است که دروس و مهارت های دیگری توسط متقاضی گذرانده شود تا بتوانند دروس و سوابق را همسطح سازی و مدرک وی را معادلسازی نمایند. تمامی مدارک و ریز نمرات همراه با ترجمه آن ها باید به سایت ها و یا شرکت های معروف و مشخص شده در هر کشور جهت انجام معادلسازی مدرک تحصیلی ارسال گردند، تا آن ها با بررسی دقیق و تحلیل تمامی مدارک نتیجه را اعلام نمایند. این ارزیابی جهت معادلسازی مدارک تحصیلی برای ویزاهای موجود در زیر محقق می گردد:

 

ویزای ورود سریع یا Express Entry

ویزای نیروی متخصص Skilled Worker

ویزای کار Work permit

برخی از ویزاهای تحصیلی نظیر ویزای تحصیلی کانادا

این ارزیابی ها و بررسی به متقاضیان کمک می نمایند تا مشاهده نمایند که آیا مدرک تحصیلی آن ها برابر با استانداردهای کاری کشور مقصد در رشته آن ها می باشد و آیا نیازی به آموزش بیشتر، گذراندن دروس بیشتر و کسب تخصص در رشته کار مورد نظر آن ها وجود دارد. معادل سازی مدرک تحصیلی همچنین به متقاضیان کمک می نماید تا بتوانند از شغلی که با توجه به مدرک بررسی شده می توانند در کشور مورد نظر داشته باشند، آگاهی پیدا نمایند. این مورد همچنین می تواند به کارفرمایان کمک نماید تا تخصص متقاضی را درک نمایند.

 

رشته های مشمول معادلسازی مدرک تحصیلی

متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل و یا دریافت ویزای نیروهای کاری ماهر و متخصص را دارند و یا اینکه از روش های مختلف دیگری وارد کشور مورد نظر خود شده و تمایل دارند تا در آن کشور با توجه به رشته خود به کار مشغول گردند باید بدانند که چه رشته هایی در صورت مهاجرت نیاز به معادل سازی دارند تا از قبل مدارک مورد نیاز را جهت انجام پروسه آماده نمایند. البته این نکته نباید فراموش گردد که متقاضیان باید رشته های مشخص شده جهت معادل سازی در کشور مورد نظر خود را بررسی نمایند، زیرا این رشته ها ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. اما آنچه که تاکنون مشاهده شده است اکثر رشته های فنی و مهندسی، علوم و رشته های پزشکی و دندان پزشکی نیاز به معادل سازی دارند. معادل سازی مدرک داروسازی در کانادا نیز انجام می شود. زیرا این رشته ها اکثرا" رشته های مربوط به نیروهای ماهر و متخصص هستند و لذا میزان توانایی آن ها در رشته مورد نظر با توجه به استانداردهای کشور مقصد باید مشخص گردد. معادل هر یک از مقاطع تحصیلی در کشور ایران در کشورهای دیگر در زیر نشان داده شده است:

 

پیش دانشگاهی: Diploma

کاردانی: Associate’s degree

کارشناسی :Undergraduate’s degree یا bachelor’s degree

کارشناسی ارشد : graduate’s degree یا master’s degree

دکتری / پزشک عمومی :PhD

پزشک متخصص :Postdoc